2016. november 14., hétfő

Kritika #1 - Ciara - Novellák & One Shot-ok

Sziasztok!
E-mail-ben, még szeptemberben kaptam egy kirtika rendelést Kuro Chayako-tól, aki pár nappal ezelőtt jelezte, hogy már nagy izgalommal várja a kritikát, én pedig mondtam neki, hogy pár napon belül elkészülök vele, és nem leszek kíméletes sem a bloggal kapcsolatban. 
Nos, a kritika el is készült. Bevallom, nem lett valami hosszú, viszont ennyire volt időm és szerintem minden olyan fontos dolgot leírtam, amit találtam.

A kritika nem bántó szándékkal íródott. Minden a saját véleményem. Ha úgy érzed megbántottalak, kérlek e-mail-ben rendezzük el!



Cím: Mit is várhattam volna egy novellás blogtól? Nem tudom. Viszont túl egyszerű, rengeteg blogon látom. Nem tudok hozzáfűzni semmi különlegeset, mert szinte minden novelláról szóló blog ugyan ezt a nevet kapta. Az utána levő „OneShot-ok”-ról nem tudok mit mondani, ennyivel kaphatta volna azt a címet is a blog,
5/2

Kinézet: Kezdeném rögtön a fejléccel. Véleményem szerint rettentően nagy. Bőven elég lett volna ennek a fele, mert így rettentő nagy helyet foglal el. Aztán a színkombináció is lehetett volna összehangoltabb. Az egész fejléc egyetlen egy színből áll és nem tudok semmit sem kivenni a háttérből. A karakterek beleolvadnak a háttérbe, semmit körvonaluk sincs, sem kiemelve nincsenek. S ha más a designben is van világoszöld akkor a fejlécben is lehetne sokkal több, nem csak az óránál. Mellesleg ahogy ár említettem  karaktereket, azok sokkal jobban ki lehetnének emelve. Így semmi érzést, semmi cselekményt nem tudok levenni, mert egy nagy zöld színkupac az egész fejléced. Aztán amit én látok a fejlécen: egy csomó, jelentéktelennek tűnő karakter, akikből elég lett volna bőven egy a fejléc közepére. Egy óra és egy fiú, aki mögött egy iskolaszerű épület van. És a végére pedig egy marha nagy szöveg, amit szerintem nem jó részen helyeztél el. Most elmondom, én hogy helyeztem volna el az egész fejlécet. Először is, megnyitottam volna egy áttetsző alapot, ami 1000x800-as. Rádobáltam volna egy pár a bloghoz kapcsolódó képet és a két karaktert. Bár lehet, hogy jobban mutatna csak egy sima címmel egy áttetsző alapon. Itt gondolok valami hasonlóra:

Lehetne ilyen egyszerű is. Szerintem ez sokkal jobban mutat egy ilyen novellás blognál, mint az ilyen agyonzsúfolt, semmi érzést nem átadó fejléc - bocsánat, viszont tényleg ezt érzem a fejlécnél, semmi jót nem tudok róla mondani, maximum a cím az egyetlen dolog, ami tetszik rajta -. Ezen kívűl, semmiféle textúrát nem látok a háttérben, s az a fekete fejléckör valami borzalmasan nem oda illik. Ajánlom, hogy keress fel egy fejléc készítőt, aki szívesen elkészítené a te elképzelésedhez való fejlécet. Ami a dizájnt illeti, az már sokkal jobban tetszik, mint a fejléc. Először is a bejegyzések oldalával kezdeném, ami rettentően szélesre sikeredett. Lehetne egy 30-40 px-el kisebb is szélességileg, nem muszáj mindent túlméretezni. S ha már az kisebb, akkor az oldalsáv is legyen egy kicsivel kevesebb. Az első észrevételem a blog dizájnján az, hogy a keltezés sokkal fentebb van, mint a megjegyzések és a név. Ez mindenképp vidd lejjebb, mert nagyon nem mutat jól. Aztán ahogy ráviszem a kurzort a bejegyzés címére, egy türkizkékféle szín tárul elém, és rettentő nagy távolságban egy árnyék jelenik meg. Itt elgondolkodtam. Vajon miért van itt ekkora árnyék, ha a többi linknél egyáltalán nincs? Bőven elég lenne egy 2 pixel távolságnyira letolni az árnyékot, nem kell rögtön ezt is a világ végére küldeni. A bejegyzések végén túl közel van az új fejezetnek a fejléce és a bejegyzés címe az előző bejegyzés végéhez, ezt mindenképp javítsad ki, mert egybe folyik az egész. 
Az oldalsávval is vannak problémák elrendezés szempontjából. Az elő modul, az oké, viszont a második modulnak értelmét én sehogy sem látom. Beleírhattad volna akkor az elsőbe, hogy a részek mikor érkeznek, és így nem foglalná feleslegesen a helyet az oldalsávban. Aztán én egy menüt is követelnék, ha már a bemutatkozó modulban van róla szó. A többi szerintem így elrendezésileg rendben van. Aztán a modulok elnevezése rettentően gyerekesnek hangzik. "Babócák". Bevallom, a fejem fogtam, mikor elolvastam a modulcímeket. Nem akarok szőrösszívű lenni, viszont ez tényleg nem a leg ideálisabb modulnév. Szerintem bőven elég lenne az alap elnevezés, esetleg max úgy, hogy a egy-egy szót kiveszel a túl hosszú modulcímekből (pl. rendszeres olvasók - olvasók). S még egy archívum és egy menü is helyet kaphatna az oldalsávban, bár ezt lentebb említeni fogom.
10/3

Tartalom: Fülszövegileg én nem tudom, hogy mit is mondjak. Vártam a fülszöveget, viszont helyette csak egy ilyen történetbemutatós, szabályzati modult találtam, ami mellesleg tele van fogalmazási hibákkal. Rögtön kezdeném is azzal, hogy az első két mondatot kapásból gondolnod sem kellett volna, mert abszolút nem illenek oda. "Nos, először is annak, aki nem tudja mi az a yaoi: ez két fiú szerelmét takarja (és nem ritkán testi vonzalmát is), aki nem szereti, nem fogadja el az ilyesmit, azt szépen kérjük, NE fikázza az oldalt, és az írásainkat! " Személyem szerint én így fogalmaztam volna meg: A Yaoi egy olyasfajta történet, amit két fiú szerelmét takarja - és akár testi vonzalmát is -. Aki nem fogadja el az azonos nemű szerelmet, kérem, azonnal hagyja el a blogot! Így sokkal hatásosabb lenne, s az olvasó - azzal a feltétellel, ha nem szereti az ilyesfajta sztorikat -, azonnal el is hagyná az oldalt. Ezen mondatok után jött az útbaigazításos eset, amihez én elkezdtem a menü után kutatni, viszont sehol sem találtam. Lehet, hogy én vagyok csak vak, vagy el van rejtve? Elég nagy szerepet játszana, ha legalább egy menü szerepelne, mert akkor minden olyan dolgot meg lehetne tudni, amit az első modulban leírtál. Nagy hezitálás között - hogy kilépjek-e és itt hagyjam abba a kritikát, vagy olvassak tovább -, tovább olvastam. Ait még itt a fülszövegnél megemlítenék, hogy soha ne tegyél miley-t a modul szövegének végére, különben tényleg gyerekesnek tűnik az egész és minden egyes olvasó, aki elolvasta a tájékoztatót ki fog lépni az oldaladról. 
Áttérve a történetekre. Kutattam az Archívum után, viszont azt sem láttam az oldalsávban. Pedig ennek is fontos szerepe lenne. Bár ha lenne menüd, akkor csinálhatnál egy külön oldalt, amibe belinkeled az eddigi ekészült történeteket és ott még könnyebben ki is kutatná az ember, mint archívumban. Miután nagy nehezen megtaláltam a legelső bejegyzést, neki is estem és körbeszimatoltam a kinézetét. Az első észrevétel a bejegyzés kinézetéről nem volt valami egetrengető. Először is a tartalmat mindenképp sorkizárttá tettem volna, úgy sokkal tömörebbnek és rendezettebbnek tűnik az én számomra egy novella. Aztán a bekezdések azok, amik nagyon nincsenek a novelládban. Próbáltam erre is egy bólintással válaszolni magamnak, viszont muszáj kicsit letörve írnom a bejegyzést. Ha olvastál már életedben könyvet - már pedig biztos olvastál már - akkor te magad is láthatod a tördeléseket, mikor egy új helyszínre, cselekményre, vagy napszakra váltanak az írók. Nos, ez nálad egyáltalán nem valósul mege. Elméletben biztos, viszont gyaorlatban egy cseppet sem. Ajánlanám, hogy Word-ben írd meg a novellákat, One Shot-okat, hisz ott a word felajánlja a helyesírás segítséget, s ott sorkizárttá is tudod tenni az adott szöveget úgy, hogy kijelölöd az egészet(CRTL+A), majd a bekezdésbeállításoknál ott vannak, hogy melyik oldalon legyen a szöveg. A negyedikre kattints, és voilá, kész is a sorkizártság. A tördelést pedig úgy tudod előhozni, hogy a tördelni kívánt bekezdés első szavaelé kattintasz és ott megnyomod a Caps Lock feletti gombot és már meg is törte a bekezdést, vagyis beljebb vitte. Ezeknek is lehet állítani a méretét, viszont ez nekünk nem szükséges.  Aztán azt is észre vettem, hogy nem normális kötőjelet használsz, hanem "ből" jelet. Normális kötőjelet úgy tudsz előhozni Word-ben, hogy ha befejezted a szöveget, amit írtál, és most szeretnél egy párbeszédet, vagy akár csak egy kis szöveget, amire nem válaszol senki, akkor nyomz egy entert, majd lenyomod az ALT GR gombot és utána a plusz felett levő mínuszt és egy a "ből" jelnél hosszabb, kötőjelet fogsz kapni. 
Aztán amit még az olvasás során észrevettem, hogy rengetegszer ismételsz szavakat egy bekezdésen, mondaton belül. Ilyenek például a: arc(és ennek a személyes száma[arcom], ajtó, mert, miért, hogy, azért stb. Ezekre jó lenne figyelni, mert rettentően el tudja rontani a mondat, bekezdés hangulatát. Aztán a helyesírási hibák közt találtam olyat, hogy "leöltözni". Ezt jól megmosolyogtam. Nem inkább levetkőzni? Kicsit furcsáltam, viszont ki tudtam venni, de egy novellában ilyen hatalmas bakik nem valók. 
Rengeteg olyan részt olvastam, ahol a párbeszéd mondatai után nem volt semmi olyasmi dolog, ami leírta volna a szavak hangulatát. Ezt rettentően hiányzoltam. Gondolok itt például hasonlóra: 


— Nem tudtad volna ezt később megcsinálni?! — ­förmedt rám, mintha olyan nagy akadályt csináltam volna ezzel. Szemeit elöntötte az irántam érzett düh, majd megforgatta íriszeit és befutott a konyhába.



A párbeszédek helyes lefolytatásában esetleg tudok neked segíteni, és a bejegyzés formálásában is, ha szeretnéd. Viszont visszatérve a párbeszédekre, még valami nagyon szúrja a csőröm, amit ki szeretnék magamból mindenképp írni. Amikor a párbeszédben az egyik beszélő mondanivalója véget ér, és a másik szólal meg, akkor nem teszünk pontot. Viszont ezt én így nem tudom neked bővebben elmagyarázni, de találsz egy oldalt itt, ami talán segíthet megérteni. 
Még egy kis apróság, amit a legelső bejegyzésben észre vettem, az a gondolatmenet. Írtál gondolatmenetet, viszont nem úgy, ahogy az én véleményem szerint helyes. Jobbnak látom én egy párbeszédnek kezdeni, valahogy így:

— Ez csak egy rossz vicc! – gondoltam magamban — Nem, engem nem raboltak el! Csak egy béna tréfa áldozata lettem! Hamarosan megállunk az autóval, legalábbis azt hiszem, abban vagyok, kinyitják az ajtót, és elengednek. Az után délután már látom is magamat a tévében, hogy „Ez az ember volt a mai műsor balekja!”  Nemsokára tényleg abbamaradt a zötykölődés.


A feketével kielemelt mindenképp legyen dőlt, hisz onnan lehet tudni, hogy egy gondolat kezdődik. Aztán a pirossal kiemelt "gondoltam magamban" azt erősíti meg, hogy ez tényleg egy gondolat lesz, nem tévedett az olvasó. Az után megint folytatódik a dőlttel szedett gondolatmenet, majd a menet végére egy kötőjelet biggyesztünk és folytatódhat tovább a történet. 
10/4

Rendezettség: Egy novellás blognál igen fontos, hogy normálisan lehessen tájékozódni a menüpontokon és az oldalsávon belül. Fontos, hogy néhány informásciüt tartalmazzon az oldalsáv a bloggal kapcsolatban, és ezt nálad meg is kaptuk, vizont kicsit szétszórtan. Már az előző két pontban is említettem, rettentően nehezen találtam el a blogodon menü és archívum nélkül. Szóval mindenképp illene beiktatnod egy menüt és egy archívumot, vagy legalább egy "Eddigiek" menüpontot. 
3/1

Ötletesség, egyediség: A blogot viszonylag egyedinek mondható, hisz nem minden nap lehet találkozni fiú-fiú szerelmet tápláló bloggal. a leírásod egyedi lenne, ha nem lenne minden száraz, és rideg. Bízom benne, hogy tudsz te ennél jobban is fogalmazni és helyzeteket leírni.
3/2
 
Összességében:  31/12
Gratulálok!
 
Ajánlom: minden olyan embernek, akik hisznek és szeretik a meleg fiúkról szóló történeteket, hisz ez a blog csupa ilyenből áll. 


2 megjegyzés:

  1. Köszönöm a kritikát! Megfogadom a tanácsaid. Még egyszer köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazán nincs mit, remélemnem bántottalak meg! :)

      Ciara

      Törlés

Theme by Lydia (css)
and Leona(header)